Jest to projekt wspierania samodzielnego uczenia się, który jest realizowany w ramach nowego przedmiotu obowiązkowego „Odkrywcy Wiedzy” w ramowym planie nauczania szkoły podstawowej Da Vinci. Głównym celem jest uzyskanie przez uczniów kompetencji uczenia się poprzez umiejętność stawiania sobie i innym pytań, korzystania z różnych źródeł wiedzy, selekcjonowania jej i, w rezultacie tych działań, zespołowego rozwiązywania problemów. Projekt został zainicjowany w roku szkolnym 2013/2014.
Na czym polega proces samodzielnego uczenia się?
- proces uczenia się przebiega samoistnie, pod warunkiem stworzenia dostępu do odpowiednich narzędzi i pracy grupowej (wzajemne interakcje uczestników, testowanie, poddawanie w wątpliwość, wnioskowanie)
- nauczanie to wspieranie samodzielnego procesu poszukiwania informacji i rozwoju umiejętności
- rola nauczyciela nie polega już na przekazywaniu wiedzy, ale na wspieraniu samodzielności ucznia w oparciu o większy margines odpowiedzialności
- motywowanie poprzez pozytywne komunikaty – docenianie dotychczasowych osiągnięć i podejmowanych prób, bardziej niż wymiernych efektów
- nauczyciel podąża za uczniem, nie kieruje nim (nauczyciel stoi z tyłu klasy, a „scenę” oddaje uczniowi – nauczyciel jako coach
Na czym polega nowy przedmiot?
- uczniowie pracują zespołowo
- samodzielnie (bez udziału nauczyciela) szukają rozwiązań korzystając z dostępnych źródeł informacji
- ćwiczą kreatywność, przełamują schematy myślenia
- liczy się umiejętność współpracowania z innymi, bo co dwie głowy, to nie jedna
- ćwiczą umiejętność organizowania i planowania działań
- liczy się droga do celu, a nie tylko jego osiągnięcie
- uczniowie uczestniczą w warsztatach rozwijających kluczowe kompetencje tj. umiejętność współpracy, komunikacji interpersonalnej, organizowania pracy zespołowej, rozwijania kreatywnego myślenia, otwartości na zmianę, kompetencji adaptacyjnych
Jak uczniowie są oceniani?
- Za zajęcia projektowe z każdego bloku tematycznego można dostać max 20 punktów (max 10 punktów z każdego przedmiotu).
- Za udział w każdych zajęciach projektowych uczeń może dostać 4 punkty według następujących kryteriów:
- praca zespołowa (1 pkt.) - umiejętność współpracy, komunikacji, rozwiązywania konfliktów itp.
- organizacja i planowanie działań zespołu (1 pkt.)
- kreatywność w podejściu do zadania (skorzystanie z ciekawych źródeł informacji / sposób prezentacji efektów pracy zespołu/ nieschematyczne rozwiązania itp.) (1 pkt.)
- efekt końcowy (1 pkt.)
W bieżącym roku szkolnym projekt „Odkrywcy Wiedzy” będzie też realizowany w Gimnazjum Akademickim Da Vinci w ramach tygodniowych zajęć projektowych.